Fotografering av pelargoner

 
När man samlat på pelargoner ett tag så uppstår ofta ett behov av att fotografera pelargonerna, bilder behövs ofta när man söker hjälp med sortbestämning och när man vill visa upp sina pelargoner på Internet. Tyvärr får man alldeles för ofta se pelargonbilder som håller en ganska låg kvalitet. Att ta bra pelargonbilder är inte svårt om man bara är noggrann och "tänker efter före". På denna sida presenterar jag en del tips, idéer och funderingar som jag har kring pelargonfotografering. Om du har egna erfarenheter och synpunkter så är du välkommen att höra av dig så att jag kan utveckla och förbättra denna sida. Sidan är skriven för traditionell fotografering med film men en hel del är även användbart om du använder digitalkamera.

Utrustning

Det behövs ingen avancerad fotoutrustning för att fotografera pelargoner, det går bra att använda en bra kompaktkamera men allra bäst är det att använda en systemkamera eftersom:

  • Systemkameran har ofta bättre närgräns. D.v.s. det går att ta skarpa bilder på nära avstånd.
  • Systemkameran kan utrustas med speciella närbildstillbehör
  • Parallaxeffekten saknas, d.v.s. det man ser i kamerans sökare är det som registreras på filmen. De flesta kompaktkameror har en genomsiktssökare vi sidan av objektivet vilket gör att sökarbilden skiljer sig något från det om registreras på filmen. Detta gör att det är lätt att "klippa av" en del av pelargonen på fotot. Parallaxeffekten blir större ju närmare motivet man kommer och många pelargonbilder tas på nära håll.
  • Systemkameran möjliggör bättre möjligheter till kontroll av exponering, skärpa och skärpedjup.
  • Vilken systemkamera som man använder spelar inte så stor roll. Helst skall kameran ha möjlighet till manuell inställning av exponering och skärpa. En begagnad Mankell systemkamera fungerar alldeles utmärkt för pelargonfotografering och kostar ofta mindre än en ny kompaktkamera.

    På senare tid har det kommit flera digitala kameror som kombinerar kompaktkamerans smidighet med systemkamerans inställnignsmöjligheter. även digitala systemkameror kryper nedåt i prisläget.

    Objektiv

    För bästa skärpa på pelargonbilderna bör man använda ett objektiv med fast brännvidd, en zoom ger något sämre skärpa men fungerar tillfredställande. Lämpligast använder man ett s.k. normalobjektiv som har en brännvidd på cirka 50 mm, har man inget normalobjektiv så går ett kort teleobjektiv (brännvidd 80- 135 mm) också bra. Använder man en zoom så bör man efterstäva att ställa in dess brännvidd på cirka 50 mm. Normalobjektivets största fördel är att det ger ett perspektiv utan förvrängning. Dessutom är normalobjektivet ofta ljusstarkt. Ofta klarar man sig med utan speciella närbildstillbehör, men om man vill fotografera minipelargoner eller ta riktiga närbilder av blommor eller blad kan man ha nytta av speciella närbildstillbehör.

    Närbildstillbehör

    Det finns huvudsakligen fyra sorters närbildstillbehör:

  • Försättslins
  • Mellanring
  • Bälg
  • Speciella närbildsobjektiv
  • Försättslins

    Försättslinsen är precis som namnet säger en extra lins som man sätter framför objektivet för att förbättra närgränsen. Dess fördel är att den är billig och att den inte "stjäl" något ljus. Dess nackdel är att den försämrar skärpan något och ökar risken för oönskade reflexer. Försättslinser säljs ofta i en sats om tre olika med styrkorna +1, +2 och +3. De flesta sorters försättslinser kan monteras ihop så att man kan kombinera flera för att förbättra närgränsen ytterligare. Att kombinera flera försättslinser försämrar dock skärpan ytterligare och bör därför undvikas.

    Mellanring

    Mellanringen monteras mellan kameran och objektivet, den påverkar varken skärpan eller risken för reflexer. Dock stjäl den en hel del ljus, en tunn mellanring (ca 12 mm) innebär att man förlorar minst ett bländarsteg. En tjockare mellanring innebär ytterligare ljusförlust. Mellanringen förbättrar närgränsen väsentligt och med dess hjälp kan man lätt få en enda pelargonblomma att fylla hela bilden. Mellanringar säljs också ofta i en sats om tre med olika bredd (exempelvis 12, 24 och 32 mm). Två eller flera mellanringar kan kombineras. För pelargonfotografering kommer de två tunnaste mest till användning. Mellanringar kostar från cirka tusenlappen för en sats, priset beror på fabrikat och om de har kontakter för autofokus och programautomatik eller ej.

    Bälg

    En bälg kan beskrivas som en tjock mellanring med justerbar tjocklek, den är gjord av ett slags veckat tyg. En bälg är lite omständlig att använda och ett stativ är ett måste. Bälgen fördel är att den möjliggör stor förstoringsgrad. Bälgen är rätt tillbehör om du vill fotografera en enda bladlus, fast sådana har väl aldrig funnits på dina pelargoner? :-). En bälg är ganska dyr flera tusen kronor och dess användningsområde för pelargonfotografering är ganska begränsat, därför kommer bälgen inte att behandlas ytterligare i denna text.

    Speciella närbildsobjektiv

    En del kameratillverkare har speciella närbildsobjektiv ofta kallade macro-objektiv i sitt sortiment. Dessa är vanliga objektiv med förbättrad närgräns. Ofta är dessa objektiv ganska dyra, men ibland kan man ha turen att hitta dem begagnade till hyfsade priser. Ett macro-obektiv ger mycket god skärpa och är lätta att använda det är bara att fotografera som vanligt, men med den fördelen att man kan komma mycket närmare.

    övriga tillbehör

    Ett stativ är väldigt användbart för pelargonfotografen. Ett bra stativ är stadig och har en stabil kulled som tillåter noggrann injustering även med en tung kamera. När man använder stativ är trådutlösaren viktig för att undvika skakningsoskärpa. Har du ingen trådutlösare så går det bra att använda kamerans tidsutlösare istället.

    Film

    Knappast någon fråga kan orsaka så mycket diskussion mellan fotografer som valet av film. Orsaken är troligtvis att olika människor uppfattar färger olika. Den första frågan man måste ställa sig vid valet av film är om man vill ha pappersbilder eller diabilder. Valet beror på hur man tänker använda sina bilder. Det viktigaste att tänka på vid valet av film är att välja en film som är finkornig och har r man neutrala färger. Finkornigheten ger bättre skärpa och ger möjlighet till att göra riktigt stora förstoringar. Filmer med lågt ISO-tal är finkornigare än de med högre ISO. Film med högre ISO än 200 bör man inte välja om man vill ha riktigt skarpa bilder. Speciellt diafilm förlorar kvalitet med ökande ISO. Filmen bör vara neutral i färgerna, undvik filmer av typen "extra color" "saturated colors" eftersom dessa har väldigt starka färger och inte avbildar pelargonerna naturligt utan ger bilder som mer ser ut som tvättmedelsreklam.

    Ljus

    Det bästa ljuset för pelargonfotografering får man en mulen dag. När det är mulet får man ett mjukt ljus utan skuggor. Bästa ljuset får man från sidan eftersom man då får ett ljus som lyfter fram strukturen hos pelargonen. Medljus, d.v.s. "solen i ryggen" ger ett platt ljus som gör att pelargonens struktur döljs. Motljus ger ofta skuggor och reflexer, men kan ge intressanta effekter där varje blad omges av en "gloria" av ljus.

    Om du har problem med skuggor kan en reflexskärm göra underverk. En vit pappskiva eller en skiva klädd med aluminiumfolie kan användas för att reflektera in ljus på skuggsidan. Prova olika vinklar på reflexskärmen för att hitta den bästa ljussättningen. Blixtfotografering av pelargoner bör undvikas såvida du inte har tillgång till en fotostudio med studioblixtar. Blixtljus är väldigt hårt och genererar en mängdmissprydande skuggor. För att få ett bra blixtljus krävs flera blixtar med softboxar för att mjuka upp ljuset.

    Bakgrund

    Bakgrunden är viktig på pelargonbilder. Alltför ofta ser man pelargonbilder där bakgrunden utgörs av ett hyreshus, en ostädad balkong eller liknande. För att få en bra pelargonbild är det viktigt att välja en lugn bakgrund. Bakgrunden skall naturligtvis harmoniera med pelargonen, man bör därför undvika bakgrunder i skrikiga färger, istället bör man försöka välja en naturlig grön bakgrund exempelvis buskar eller gräs. Genom att placera pelargonen på stort avstånd från bakgrunden och ha ett relativt kort skärpedjup kan man uppnå en bakgrund som är helt oskarp och därigenom lugn och harmonisk. Som du minns från avsnittet om skärpedjup får man ett kort skärpedjup genom att ställa in en stor bländare (litet tal exempelvis 5,6) Många kameror har en skärpedjupskontrollknapp, om din kamera har en sådan använd den då flitigt. Om du inte har möjlighet att flytta pelargonen till en bra bakgrund så går det i nödfall att spänna upp ett tyg som bakgrund. Se i så fall till att detta inte är allt för skrynkligt. Lite skrynklor och kort skärpedjup kan ge en snygg melerad effekt i bakgrunden. Förslagsvis väljer du ett grönt eller brunt tyg som bakgrund.

    Arrangemang

    Innan du fotograferar din pelargon ser du givetvis till att ta bort fula blad, vissna blommor och dylikt. Vrid och vänd på din pelargon tills du hittar den vackraste sidan av pelargonen och framhäver dess typiska form.

    Om du skall ta en gruppbild på pelargoner så lägg ner mycket tid och möda på hur du arrangerar pelargonerna. Tänk på de klassiska kompositionsreglerna, tre föremål arrangerade i triangel blir lugnt och harmoniskt om triangeln har basen nedåt, om triangeln har spetsen nedåt blir kompositionen dynamisk och instabil. Flytta runt pelargonerna, kika i kamerans sökare, flytta dem igen o.s.v. tills du är helt nöjd. Se till att arrangera pelargonerna vackert och var noga med att eventuella synliga stöd harmonierar med bilden. För att bygga upp arrangemanget kan man använda upp och ner vända lerkrukor att ställa pelargonerna på, om någon kruka då skulle synas är det inte hela världen eftersom stödet då harmonierar med pelargonernas krukor.

    Utsnitt

    Välj utsnitt efter vad du vill visa, är det blomman som är viktig gå då nära och välj ett utsnitt som bara visar blomman, formen på pelargonen är viktig välj då ett utsnitt som visar hela pelargonen. Ofta kan det behövas flera bilder för att beskriva en pelargon. Om man fotograferar en pelargon för att få hjälp med sortbestämning behövs ofta en närbild på blomman, en närbild på ett blad och en bild som visar hela pelargonens form och proportioner. är du osäker på vilket utsnitt som passar bäst så ta flera bilder med olika utsnitt och välj det bästa när filmen är framkallad. Med dagens fantastiska bildbehandlingsprogram går det dessutom lätt att justera utsnittet i datorn. Scanna bilden i hög upplösning och beskär med verktyget crop.

    Digital bildbehandling

    I föregående avsnitt kom vi in på den digitala världens möjligheter. Digital bildbehandling ger oanade möjligheter till att förbättra en bild. Jag är ingen mästare på bildbehandling men alla bilder som jag publicerar på Internet har jag justerat i ett bildbehandlingsprogram. Mitt favoritprogram är Paint Shop Pro eftersom det är lättanvänt, kraftfullt och billigt. Det är viktigt att man utför bildbehandlingen på en högupplöst bild för bästa resultat. Några användbara funktioner som jag brukar använda är justering av färger för att få bort färgstick i bilden contrast för att förbättra kontrasten, kommandona Unshap maskoch Sharpen för att förbättra skärpan. Crop för att beskära bilden. Man får inte vara rädd för att beskära, de flesta bilder vinner på att beskäras i någon kant. Med datorns hjälp är det lätt att prova sig fram till bästa resultat. När jag är nöjd med bilden sparar jag den dels högupplöst och dels i 72 dpi för visning på webben. 72 dpi är den upplösning som bildskärmen har och en högre upplösning ger bara onödigt lång nedladdningstid.

    © Copyright

    Som fotograf har du rättigheten till din bild. Ingen får använda bilden för något syfte utan ditt tillstånd. Trots att dina rättigheter är reglerade i lag kan du räkna med att bilder du lägger ut på Internet blir stulna. Du kommer att hitta dina bilder på andras hemsidor, både privata och kommersiella. Om du tar bra bilder så kan det även hända att de dyker upp i tryckt form i kataloger och till och med i böcker. Visst är det kul att dina bilder uppskattas och används av andra, men vill du att andra skall kunna tjäna pengar på dina bilder?

    Det finns flera sätt att skydda sina bilder mot otillåten kopiering:

    Man kan lägga in copyrightsymbol, namn och årtal någonstans i bilden där det inte stör motivet för mycket. Givetvis kan den som vill stjäla min bild ta bort texten med hjälp av ett bildbehandlingsprogram, men det är lite besvärligt och tar tid. Tid är som bekant pengar!

    Digitala osynliga vattenstämplar syns inte med gör att du kan bevisa att en viss bild är din. Företaget Digimarc säljer vattenmärkningstjänster, det kostar en slant men jag tycker att det är värt den kostnaden att skydda min egendom. Den digitala vattenstämpeln består även om man utför avancerad bildbehandling.

    Att lägga ut bilderna i låg upplösning gör att de ser bra ut på skärmen, men går inte att använda för tryck.

     
     
    Sidan uppdaterad 2004-06-20
     
    Copyright © 2004 Martin Peterson